De vijf vooroordelen over bloggers - Bloggers Network
22664
post-template-default,single,single-post,postid-22664,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

De vijf vooroordelen over bloggers

Door: Vince Triesscheijn van Soundflow

 

Het leven van een blogger bestaat uit het drinken van wijn en het poffen van Franse sigaretten, achter een versleten laptop op een donker zolderkamertje in een semi-nonchalant kloffie. Of toch niet?

 

Wanneer je blogger bent krijgt je regelmatig te maken met vooroordelen. Want de wereld van de blogger ziet er voor buitenstaanders vaak heel anders uit dan voor bloggers zelf. Tijd dus om een kijkje te nemen naar de 5 meest beruchte vooroordelen over bloggers, die ik regelmatig te horen krijg.

 

“Alleen vrouwen bloggen”

De beautyblogs schieten als paddenstoelen uit de grond. En daarom is het misschien ook niet vreemd dat mensen bij bloggers vandaag de dag vaak denken aan meisjes met knalroze websites, die de hele dag praten over hun nieuwste lippenstift aankopen. Maar niets is minder waar. Uit recente statistieken blijkt namelijk dat 40% van de bloggers een vrouw is. Mannen hebben dus nog steeds de overhand op het wereld wijde blogweb.

 

“Dat is makkelijk geld verdienen”

Een blog met een groot bereik trekt adverteerders. En wanneer je adverteerders hebt komen daar inkomsten uit voort. Maar wie denkt dat bloggen een eenvoudige manier is om geld te verdienen heeft het mis. 80% van de bloggers wereldwijd heeft zelfs nooit meer dan 100 euro verdiend met zijn blog. 20% doet dit wel, maar slechts 9% verdient genoeg om er van rond te kunnen komen. En dan heb je natuurlijk ook nog dé sterren van de blogwereld, die jaarlijks meer dan 150.000 euro verdienen Dit is echter slechts 2% van alle bloggers. Een voorbeeld hiervan is Chiara Ferragni, die vorig jaar 8 miljoen euro wist binnen te slepen.

 

“Bloggen kost weinig tijd”

Veel mensen denken dat bloggen niet zo veel tijd kost. Je tikt wat tekst, plaatst er een foto bij en klaar is Kees. Maar wederom is dit vooroordeel onjuist. Er komt namelijk veel meer bij kijken, zeker wanneer je blog aan het groeien is. Wat dacht je bijvoorbeeld van het maken en bewerken van foto’s/video’s, verzamelen van informatie, recenseren, beantwoorden van mailtjes, updates plaatsen op social media, bezoeken van pers events, administratie, grafisch ontwerp en onderhouden van contacten met onder andere PR bureaus? En dan hebben we het nog niets eens gehad over al het technische werk dat komt kijken bij een website. Veel werk dus. Maar hey, bloggen is wel afwisselend. En juist dat maakt het voor mij zo leuk.

 

“Als je een product ontvangt, schrijf je er toch altijd positief over?”

Wanneer je blog veel bezoekers heeft is de kans aanwezig dat merken producten gaan sturen, in de hoop dat je daar als blogger iets over schrijft. Veel mensen denken dat wanneer dit het geval is, bloggers altijd positief zullen zijn over de desbetreffende producten. Maar nee, dat zou niet slim zijn. Want wanneer je waardeloze producten de hemel in gaat prijzen, puur omdat je ze gekregen hebt, zul je als blogger snel je bezoekersaantallen zien dalen. Schrijf dus voor je publiek en niet voor het merk.

 

“Bloggers werken thuis, voornamelijk in hun pyjama”

Het komt weleens voor dat je wakker wordt met een geniaal idee voor een artikel, je niet kunt wachten om te gaan typen en dus vanuit je bed direct naar je laptop strompelt. Maar over het algemeen hebben bloggers ook frisse lucht nodig en de behoefte om onder de mensen te zijn. Sterker nog: de beste artikelen ontstaan bij mij vaak op de vreemdste momenten en de raarste locaties. Bloggen kun je overal doen, of je nou op het strand van Ibiza zit of in de trein naar Rotjeknor. En dat is voor mij dan ook één van grote de voordelen aan bloggen.

VINCE_SOUNDFLOW-2xrzo6ge4q7cg3rfoj52q2

Over de gastblogger

Vince Triesscheijn heeft Concept & Product Development gestudeerd. Op 15-jarige leeftijd begon hij met bloggen. Nu, zo’n 8 jaar later, is hij het typen op zijn laptop nog steeds niet zat. Op Soundflow.nl schrijft hij dagelijks over muziek en lifestyle gerelateerde onderwerpen.

No Comments

Post a Comment