'Hell' losgebarsten op Instagram - Bloggers Network
22134
post-template-default,single,single-post,postid-22134,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

‘Hell’ losgebarsten op Instagram

Door: Loes Janssen van Bloggers Network

 

Hellmann’s is het eerste Nederlandse merk dat adverteert op Instagram. En dat zullen ze weten. Dit is een print screen die ik zojuist van mijn eigen Instagram feed heb gemaakt. Geen idee hoelang het bericht al online staat, maar het bericht heeft bij mij al 9.421 likes opgeleverd en 217 reacties. En wat voor reacties. En dan doel ik niet op het bizarre taalgebruik. Nee, ik doel op de vloedgolf aan verontwaardiging ten opzichte van Instagram en Hellmann’s. Netjes zou je deze reactie samen kunnen vatten als ‘Rot op met je reclame Instagram en Hellmann’s, dit willen wij NIET.

 

Over het product zelf wordt inhoudelijk niet veel gezegd. Een enkeling zegt dat het lekker is, maar de meesten die dan al over het product praten, roepen massaal op dit product nooit meer te kopen.. Nou zeggen ze vaak dat negatieve reclame ook reclame is, maar of je dat op deze manier wil? Dit kan toch niet de bedoeling zijn geweest van de marketeers die hebben besloten Instagram als medium in te gaan zetten?

 

Harry Dekker, Media Director Unilever Benelux, vertelt in een interview met Emerce het volgende; “Ons merk staat over de hele wereld vaak al standaard op tafel, maar in Nederland is Hellmann’s nog relatief nieuw. We zien Instagram als een sterk visueel platform waarop we Hellmann’s en de gerechten die je ermee kunt maken een aantrekkelijk podium kunnen bieden.  

 

Ok, Harry heeft een punt; Instagram is inderdaad een sterk visueel platform wat een aantrekkelijk podium voor hen kan bieden, maar er is toch iets mis gegaan. In principe klopt het geheel; het plaatje heeft een vrij Instagram-achtige uitstraling, er staat een kort stukje tekst bij zoals elke Instagrammer onder zijn foto zou plaatsen en er zijn wat kekke hashtags aan de post toegevoegd die erbij passen. Kan niet fout gaan, zou je denken. Maar dan komt het. Op de plek waar normaal de plaatsingstijd staat, staat het woord Gesponsord en onder het plaatje staat een knop voor Meer informatie. Deze subtiele veranderingen zijn groot genoeg om je in 1 seconde te laten beseffen dat dit een andere post is dan normaal en dat het, Hee wacht eens even..!! Gewoon reclame is?! 

 

Maar reclame op Instagram is niet iets van morgen 1 oktober 2015. Het gebeurt al zo lang; #spon. Netjes zoals de social media wet vraagt wordt er ook met deze post voldaan aan de opgestelde richtlijnen door te vermelden dat het bericht gesponsord is. En als je ergens reclame voor inkoopt, mag je er naar mijn idee zeker ook een knop aan toevoegen waarbij er doorgeklikt kan worden voor meer informatie, dat is marketing.

 

Maar Harry, je hebt een paar dingen over het hoofd gezien. Gebruikers worden nu lastig gevallen met content waar ze niet voor hebben gekozen. Consumenten willen dat niet. Niet op een medium dat zo persoonlijk is. Maar, zal hij zeggen; “We zien Instagram als een sterk visueel platform waarop we Hellmann’s en de gerechten die je ermee kunt maken een aantrekkelijk podium kunnen bieden. Nog steeds helemaal waar.

 

Ooit gedacht aan influencers marketing? Daarmee kun je zeker gebruikmaken van het mooie podium van Instagram. Daarbij wordt er ook reclame gemaakt, staat er ook bij dat het #spon is en daarbij wordt er ook een mooi plaatje met tekstje en kekke hashtags geplaatst. Maar dan via een influencer die weet dat zijn volgers waarschijnlijk geïnteresseerd zijn in Hellmann’s en daarom graag met je samen zouden willen werken. Je doelgroep echt bereiken dus. En dan kun je wel gewoon leuke reacties verwachten. Harry, als je even had gebeld, had ik je dit van te voren kunnen zeggen, nu is het kwaad al geschied..

 

O, en nog één dingetje waarvan ik niet zozeer Hellmann’s de schuld wil geven, maar meer Instagram; waarom zijn er reacties mogelijk onder een gesponsorde post? Wie heeft hiervoor gekozen? Na dit helse voorbeeld durft niemand nu toch meer een advertentie in te kopen Instagram..dat moeten jullie met al die ervaring toch ook wel snappen? Sterker nog, dat hadden jullie van te voren toch wel in kunnen schatten?

 

Ik hoop niet dat dit het begin van het einde is van Instagram, dat zou ik jammer vinden, maar we zullen het zien.

Loes

Over Loes Janssen

Loes werkt bij Bloggers Network als Consultant. Ze is afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam in de richting van Persuasieve Communicatie waarbij ze haar afstudeerscriptie heeft gericht op het onderwerp ‘bloggen als marketingtool’.

No Comments

Post a Comment