#Instagram changes: feiten over de 'turn on notifications' gekte
22737
single,single-post,postid-22737,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

#Instagramchanges: de feiten over de ‘turn on notifications’ gekte

#instagramchanges

Sneller dan de Icebucket challenge en de Kylie Jenner Lip challenge samen vulde mijn tijdlijn op Instagram zich gisteren met verzoeken om notifications aan te zetten van mijn favoriete influencers. Vanuit een natuurlijk instinct schrok ik op uit mijn vredige tweede paasdag en begon ik meteen na te denken hoe snel wij dit verzoek de wereld in konden slingeren…

 

Gelukkig daalde al gauw mijn tweede instinct in; Google! Om in de paasfeer te blijven; bezint eer ge begint. En dat deed ik. Speciaal voor jullie zet ik de ontnuchterende feiten op een rijtje:

 

  • Op 15 maart 2016 laat Instagram in een blogpost weten dat – om onze gebruikerservaring te verbeteren – de Instagram feed binnenkort zal worden ingedeeld op basis van wat Instagram denkt waar jij het meeste om geeft. De drie belangrijkste factoren die deze volgorde bepalen zijn:
    • De waarschijnlijkheid dat je geïnteresseerd bent in de inhoud.
    • De relatie die je hebt met de persoon die de post geplaatst heeft.
    • De actualiteit van de post.
  •  Eén of ander anoniem brein start #Instagramchanges en zaait paniek onder iedereen die ook maar een beetje #Instafamous is. Van Kylie Jenner tot Gerard Joling, het virus spreidt zich snel uit.
  • Op 28 maart tracht Instagram de community wat te sussen met de volgende kalmerende woorden:
  • Daarop volgend geeft een woordvoerder van Instagram aan in The New York Times dat er slechts een beta test uitgevoerd wordt onder een klein ‘single-digit’ percentage van de gebruikers.

 

En vanochtend daalde het besef in… “Oh, Instagram stopt niet met het tonen van mijn posts, hij staat alleen op een ander plekje in de tijdlijn”… “Oh, ik hoef inderdaad niet tien keer per dag gespamd te worden met een nieuwe post van Kylie *turn notifications off”… De rust is wedergekeerd.

 

Maar dat betekent niet dat iedereen het ermee eens is! Juist het feit dat Instagram zich niet bemoeide met wat jij ‘leuk’ vindt is wat men zo sympathiek vond aan dit platform. Als je de diepte in wilt gaan zoek je zelf wel op een hashtag. Als je benieuwd bent naar een specifiek persoon ga je er zelf wel naar op zoek. Men vindt het absoluut niet fijn dat Instagram zich daar nu mee gaat bemoeien. De komst van advertenties op Instagram zorgde ook al voor veel negatieve reacties. Je kan je afvragen of dit soort wijzigingen daadwerkelijk worden doorgevoerd met het belang van de gebruiker voorop. Maar dat is weer een andere discussie.

 

Als je het mij vraagt zit er wel een wijze les in dit hele verhaal. Het sluit ook heel mooi aan bij hoe wij aankijken tegen REAL influencer marketing. De grote paniek komt namelijk voort uit de angst om volgers te verliezen, minder reacties te ontvangen of misschien zelfs wel minder likes te krijgen. Die focus op nummers en – vooral bij Instagram – de focus op trucjes om die nummers omhoog te krikken heeft niets meer te maken met de prachtige content die dit kanaal je kan brengen. Mijn advies is dan ook om je proberen af te sluiten van dit soort waanzin en een nieuwe focus te vinden: Zorg dat je obsessief bezig bent met het creëren van de meest waardevolle content voor jouzelf en jouw volgers!

 

Wij zullen ondertussen onze missie voortzetten om ervoor te zorgen dat adverteerders ook in de smiezen krijgen dat de waarde daar zit. Eind goed, al goed.

Dorit Roest

Over de gastblogger: Dorit Roest

Dorit is founder van Bloggers Network en The Influencers Movement en heeft een grote passie voor het meer REAL maken van influencer marketing. Als foodblogger verbaasde zij zich een aantal jaar geleden al over het gebrek aan een focus op Relevantie, Engagement, Authenticity & Likability bij samenwerkingen tussen influencers en marketeers. Samen met Myrthe Stapper richtte zij in 2014 BN op om via een matching platform de keuze bij de influencer terug te leggen.

4 Comments
  • Marguerita

    29 maart 2016 at 11:22 Beantwoorden

    Was het niet gewoon een 1 april grap?

    • bloggersnetwork

      29 maart 2016 at 17:24 Beantwoorden

      jeetje dat zou pas een stunt zijn van Instagram, hè? Toch denk ik dat ze bloedserieus zijn met deze wijziging. Facebook en andere social media kanalen zijn Instagram natuurlijk al voor gegaan. Op het moment dat de hoeveelheid content in zo’n mate toeneemt dat men niet meer alles bij kan houden dan moet de technologie misschien ook wel bijspringen om jou te helpen bepalen wat je wel en niet wil zien.

      Maar.. zoals ik al schreef, ik vraag me af of het belang van de gebruiker ook echt voorop staat. Ik kan me voorstellen dat dit ook een stap is richting een heel vruchtbaar verdienmodel voor Instagram. Logisch, maar voor ons als bedrijven en influencers lang niet altijd voordelig en voor de gebruiker lang niet altijd een echte verbetering!

  • Maris

    29 maart 2016 at 12:29 Beantwoorden

    Deze hele hysterie is totaal aan mij voorbij gegaan :’) Lang leven zo nu en dan een dagje offline zijn 🙂

    • bloggersnetwork

      29 maart 2016 at 17:24 Beantwoorden

      Lekker bezig! Een digitale detox noemt men dat ook wel, toch? 🙂

Post a Comment