Juridisch stappenplan voor bloggers - Bloggers Network
22347
post-template-default,single,single-post,postid-22347,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Juridisch stappenplan voor bloggers

Door gastblogger Wineke Krull van Rechttoe-Rechtaan Juridisch Advies

 

Wiens brood men eet, diens woord men spreekt? Is dat tegenwoordig het resultaat van onder andere food/mode bloggers? Als ik dit vertaal naar de ‘vrije’ wereld van bloggers, betekent dit dat er van een blogger een positieve review verwacht wordt omdat er bijvoorbeeld een gratis diner of tas tegenover staat? Maar wat als daarvan wordt afgeweken en naar alle eerlijkheid een negatieve review wordt geschreven omdat de bediening nou eenmaal echt slecht was en het eten niet te ‘vreten’? Kunnen daar  juridische gevolgen voor jou als blogger aan vastzitten? In deze sociale media tijdperk is de mening van de klant belangrijker dan ooit. Dat weten eigenaren van horecagelegenheden of designers zelf ook. Daarom worden steeds meer bloggers benaderd om in ruil voor gratis producten een review of blog te schrijven, maar wat de eventuele gevolgen hiervan kunnen zijn is niet altijd duidelijk.

 

Stap 1: opstellen van algemene voorwaarden

Op het moment dat je voor geld blogt of als je gratis producten krijgt opgestuurd in ruil voor een positieve review gaat dat gepaard met een aantal verplichtingen waar gevolgen aan vast kunnen zitten als je deze niet naleeft. Om die gevolgen van jouw blog (deels) uit te sluiten is het handig en zelfs bijna onmisbaar om algemene voorwaarden op te stellen. Vaak wordt dit al geregeld door het bedrijf welke jou vraagt een blog te schrijven, maar in de praktijk blijkt dat het toch nog weleens vergeten wordt onder het mom van: “Komt wel goed, ik krijg hier vast geen problemen mee”. Dit is misschien in 9 van de 10 keer het geval, maar wat doe je als iemand jou verantwoordelijk houdt voor een slechte verkoop van de tas door jouw negatieve blog? Dan kan je zomaar verstrengeld raken in een juridisch conflict en dat wil je uiteraard niet. Daarom is het van belang dat je de algemene voorwaarden goed van te voren moet doorlezen. Deze tip klinkt je vast niet geheel onbekend in de oren, maar als jouw handtekening onder de algemene voorwaarden staat, ga je ook akkoord met de eventuele gevolgen van jouw blog over een bepaald product. Toch even die kleine lettertjes lezen dus!

 

Stap 2: voorkom smaad en laster

De aansprakelijkheid van de gevolgen voor een product van jouw blog kunnen dus deels worden uitgesloten, maar als blogger heb je wel de verantwoordelijkheid dat wat je publiceert bijvoorbeeld geen smaad/ laster is of dat je een geheimhouding schendt. Daarnaast is het zelfs zo dat je voor reacties van derden aansprakelijk kan worden gehouden. Als je dus bewust onwaarheden in je blog publiceert en het bedrijf klaagt je hiervoor aan, kan je hiervoor aansprakelijk worden gehouden.

 

Reclame Code Social Media

Dan is er vanaf 1 januari 2014 een nieuwe regelgeving in werking getreden genaamd: Reclame Code Social Media. Gelukkig zijn deze regels niet heel erg ingewikkeld en blijven het regels, geen wetten. Dit betekent dat je niet strafbaar bent als je deze regels overtreedt, maar er kan wel een boete worden opgelegd. Deze  Social Media Reclame Code is een onderdeel van de Nederlandse Reclame Code en richten zich met name op bloggers, twitteraars en adverteerders. Hiermee wordt beoogd te voorkomen dat consumenten het slachtoffer worden van manipulatie. Daarom is hierin vastgelegd dat in de review zelf een vermelding moet worden gemaakt dat je als blogger voordeel krijgt voor de product review. Een voorbeeld van zo’n vermelding is om bijvoorbeeld de blogpost af te sluiten met: ‘Het bedrijf/merk X stimuleerde mij tot dit bericht’. Via deze weg zijn consumenten op de hoogte dat het hier gaat om een betaalde review en kan je als blogger niet aansprakelijk worden gesteld voor misleiding of manipulatie. Er zijn geen vaste regels hoe deze vermelding moet worden verwoord. Waar het vooral om gaat is dat het voor de lezer duidelijk is gemaakt.

 

Tja, het lijkt erop dat de vrije wereld van bloggen steeds meer beperkt wordt door verschillende regels. Bloggen is dus niet geheel zonder risico.  Hieronder de belangrijkste punten om de wirwar van regels iets overzichtelijker te maken:

  • Stel voordat je begint met bloggen algemene voorwaarden op. Dan zijn de verwachtingen van beide partijen helder en kan je jouw aansprakelijkheid voor eventuele gevolgen van de blog uitsluiten.
  • Blijf alert dat wat je schrijft niet is gelogen of dat je een geheimhoudingsplicht schendt. Hiervoor kan je namelijk wel aansprakelijk worden gesteld.
  • Als je betaald krijgt voor het schrijven van een blog over een bepaald product, vermeldt dit dan in je blog.

 

Dus: lekker bloggen, houd je aan de regels dan is iedereen happy en is er eigenlijk vrij weinig aan de hand!

Wineke_krull-2xrzo5p92yzysunjdyxoga

Over de gastblogger

Mijn naam is Wineke Krull en ben afgestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Sinds februari ben ik gestart met Rechttoe-Rechtaan Juridisch Advies. Heeft u een juridische vraag of juridisch probleem waarbij het niet direct nodig is om een advocaat hiervoor te benaderen? Ik geef u graag toegankelijk, direct en doelgericht advies zonder poespas, zodat u precies weet waar u aan toe bent. Dit is waarRechttoe-Rechtaan Juridisch Advies voor staat! Daarnaast houd ik elke zaterdagochtend een inloopspreekuur van 10.00-12.00 uur bij Bar Mick in Amsterdam en elke laatste zaterdag van de maand bij lunchroom Barbeton in Utrecht.

No Comments

Post a Comment