Op welke social media kanalen moet ik inzetten?
22795
single,single-post,postid-22795,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Pick your channels; op welke social channels moet ik inzetten?

media-998990_1920

Of het nu om influencers of bedrijven gaat, aanwezig zijn op social media is een must. Waar je een aantal jaar geleden nog innovatief was als je actief was op Twitter, lijkt tegenwoordig niets meer genoeg. Bijna iedere ondernemer is inmiddels actief op Facebook en Instagram en ook Snapchat lijkt steeds populairder te worden om in contact te blijven met je doelgroep. Wil je mee gaan met de tijd, dan zul je op al deze platforms moeten inzetten. Of toch niet? Wanneer is het slim op actief te worden op een (nieuw) social media platform en wanneer kun je het beter laten gaan?

 

 

Bepaal waar je doelgroep actief is

Allereerst is het belangrijk om te weten op welke social media platforms je doelgroep actief is. Er is online veel informatie te vinden over de gebruikers van verschillende social media platforms. Zo blijkt uit een onderzoek van Newcom dat Facebook onder de jongeren minder populair wordt, maar dat het platform voor de oudere doelgroep momenteel juist upcoming is. Doe je research en bepaal aan de hand daarvan welke social media platforms voor jou geschikt zijn.

 

 

Is je content geschikt voor het platform?

Sommige content werkt beter op het ene platform dan het andere. Waarschijnlijk heb je al nagedacht over het soort content dat je wilt gaan delen met je doelgroep. Wil je voornamelijk relevante artikelen delen? Dan is Instagram wellicht niet het beste platform, aangezien je geen directe link in de beschrijving van je post kunt zetten. Voor een kijkje achter de schermen is Instagram wel een goed platform, of wat dacht je van Snapchat? Bekijk ook zeker onze infographic onderaan deze blogpost met onze tips voor content per social channel!

 

 

Bekijk de mogelijkheden van het platform

Waarschijnlijk ben je inmiddels al actief op een aantal social media platforms. Elk platform verandert met de tijd en krijgt nieuwe functies, het is aan te raden om deze vernieuwingen in de gaten te houden om te bepalen of je er op in moet spelen of niet. Zo heb je nu ook de mogelijkheid om op Facebook live videos te delen. Waar eerder Snapchat hét platform was om live videos te delen, zou je deze nu dus ook via Facebook kunnen delen. Denk hierbij ook weer aan de doelgroep. Wil je bijvoorbeeld live videos gaan delen, maar is je doelgroep niet erg actief op Snapchat? Wellicht biedt Facebook dan de uitkomst!

 

 

Focus niet op téveel platforms

Tot slot, probeer je niet op teveel platforms te focussen. Wanneer je bezig bent met het creëren van content voor teveel verschillende platforms, kan de content zijn kwaliteit verliezen. Vooral als je net begint met social media, is het slim om je eerst op één of twee platforms te richten en er voor te zorgen dat de content die je daarop plaatst van goede kwaliteit is. Kwaliteit gaat altijd boven kwantiteit.

 

 

Ik sluit graag af met de boodschap altijd om je heen te blijven kijken. Blijf niet stug drie keer per dag op Facebook posten als je een afname in bereik en engagement ziet. Dat is misschien wel de grootste alarmbel waardoor je jezelf eens af moet gaan vragen: kan het ook anders?

Bekijk de infographic met onze tips voor content per social channel!

Print
Jessica Horinga

Over de gastblogger:
Jessica Horinga

Jessica loopt momenteel stage bij Bloggers Network en houdt zich voornamelijk bezig de website en social media. De bloggerswereld was niet onbekend voor haar, in haar vrije tijd kijkt ze het liefst vlogs en spit ze Instagram door op zoek naar nieuwe influencers die ze kan volgen.

No Comments

Post a Comment