Pinterest; een musthave voor bloggers! - Bloggers Network
22675
post-template-default,single,single-post,postid-22675,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Pinterest; een musthave voor bloggers!

Door: Nienke Westra van Bloggers Network

 

Jullie kennen het wel, vroeger (en misschien nu nog steeds) pakte je een lekkere kop thee, een grote stapel tijdschriften, een schaar, een groot vel papier en lijm. Je bladerde in de tijdschriften er op los om alle plaatjes uit te knippen die jou inspireerde om hier een zogeheten moodboard van te maken. Toen de digitale revolutie zijn opmars maakte, en we een informatiemaatschappij begonnen te vormen, kon een digitale moodboard natuurlijk niet achterblijven. Hier heeft Pinterest in 2008 op ingespeeld, wat enorm veel mogelijkheden voor bloggers biedt om te groeien en te laten zien wie je bent en waar je voor staat. Maar waarom is Pinterest dan een toevoeging op je blog, en hoe gebruik je het op de goede manier?

 

Zoals Esther al vertelde in haar gastblog over SEO hebben we bij Bloggers Network iets nieuws: BN Academy. Met dank aan Esther mag ik nu SEO in praktijk gaan brengen in dit gastblog. Ook heb ik de kans gekregen om mijn tijd te besteden in een onderzoek naar Pinterest, en waarom het een toevoeging kan zijn voor jullie; bloggers.

 

Maar eerst, wat is Pinterest?
Een groot deel van jullie zal Pinterest al wel kennen; een online visueel moodboard waar je je interesses, foto’s, video’s, infographics en presentaties, ook wel pins genoemd, kan liken, repinnen en uploaden, of beter gezegd kan delen met je vrienden. Pinterest is het snelst groeiende social media platform van 2013 en heeft wereldwijd zo’n 70 miljoen gebruikers. In Nederland staat het gebruikersaantal op 1,1 miljoen waarvan 131.000 Nederlandse pinners er dagelijks gebruik van maken.

 

Om duidelijk te maken waarom Pinterest een toevoeging kan zijn voor bloggers is het eerst van belang te weten wat de mogelijkheden zijn op Pinterest. Het zogeheten pinnen (het delen van content op jouw account op Pinterest, zoals foto’s, video’s, infographics en presentaties) kan op drie manieren. De eerste manier is content delen van Pinterest zelf, ook wel repinnen genoemd. De content die op Pinterest staat bestaat voor zo’n 80% uit repins. Om een beeld te geven; op Twitter bestaat de content voor slechts 1,4% uit retweets. De tweede manier van content delen is vanaf een website, dus ook vanaf jouw blog. Hiervoor moet alleen een pin-it button gedownload worden. Jijzelf en anderen hebben dan de mogelijkheid om content vanaf jouw blog te kunnen pinnen op Pinterest. De derde manier van content delen is door een pin te uploaden via Pinterest zelf. Hierbij kan je content uploaden, inclusief een beschrijving en de URL van jouw blog.

 

Naast het hier bovengenoemde pinnen, kan je ook content op Pinterest liken, reageren en andere gebruikers taggen.

 

Wat is de kracht van Pinterest voor bloggers?
Allereerst zorgt Pinterest voor meer traffic naar je blog. Zoals ik al aangaf kan er content, zoals afbeeldingen en video’s, vanaf jouw blog gepind worden op Pinterest. Omdat de bron van die content jouw website is, zal de URL altijd weergeven worden in hetgeen wat jij vanaf je website gepind hebt. Bovendien zal de URL altijd bij het gepinde blijven staan, ook als het gerepind wordt. Als andere mensen jouw content op Pinterest delen zorgt dat dus eigenlijk voor gratis reclame en is het vergelijkbaar met een viral.

 

Ten tweede zorg Pinterest voor meer exposure voor je blog. Met behulp van Pinterest kan je je doelgroep laten zien waar je blog voor staat en daar een positieve lading aan geven. Je kan boards aanmaken met een bepaalde categorie, waarin je pins kan plaatsen. Zo kan je laten zien wat de interesses van jouw en je blog zijn.

 

Ook biedt het mogelijkheden naar onderzoek. Als je een bedrijfsaccount aanmaakt en je blog verifieert krijg je de mogelijkheid om je statistieken in te zien. Je kan dan onder andere zien welke pins, die jij gepind hebt, populair zijn onder je volgers. Op basis van deze gegevens kan je kan je inspelen op huidige trends met bijvoorbeeld je blogpost.

 

Als laatste kan Pinterest helpen bij het opdoen van inspiratie. Als blogger-zijnde kan je soms last hebben van een writer’s block. Even een uurtje door Pinterest scrollen en je hebt weer genoeg leuke ideeën om wat over te kunnen schrijven.

 

Natuurlijk biedt Pinterest nog meer voordelen, maar dit zijn naar mijn idee de vier belangrijkste.

 

Hoe gebruik je Pinterest dan als blogger?
Zoals al duidelijk is zorgt Pinterest voor enorm veel voordelen voor je blog. Nu hoor ik je al denken, maar hoe zet ik Pinterest dan in om die voordelen te merken?

 

Allereerst, als je dat nog niet gedaan hebt, kan je je account omzetten in een business account. Dit hoeft niet, maar met een business account heb je wel de mogelijkheid tot het inzien van statistieken. Om nog meer statistieken tot je beschikking te krijgen moet je ook je blog verifiëren op je Pinterest account. Hierdoor komt er een check mark op je profiel te staan, wat authenticiteit, en dus vertrouwen, naar je volgers uitstraalt.

 

Genereer vervolgens web verkeer vanaf je blog door een pin-it button en een follow button toe te voegen op je blog. Op deze manier maak je het voor de bezoekers toegankelijker om via je blog naar je Pinterest account te worden doorverwezen. Plaats daarnaast mooie afbeeldingen op je website, zodat mensen sneller geneigd zijn deze te delen via Pinterest.

 

Zoals Esther al vertelde is SEO het hogerop komen in Google. Ook Pinterest kan je hierbij helpen door actief te blijven pinnen. Als je zelf een afbeelding upload in plaats van pint vanaf je blog zorg er dan voor dat je een goede beschrijving toevoegt. Voeg ook de URL van je blog bij de content, zodat, wanneer de pin gerepind wordt, deze zichtbaar blijft, en mensen kunnen worden doorverwezen naar jouw blog.

 

Als laatste, gebruik de 80/20 regel! Zoals ik al eerder vertelde bestaat meer dan 80% van alle geplaatste pins uit repins. Zorg er dus voor dat ook 80% van jouw pins op jouw account uit repins bestaat, en 20% uit eigen content, zoals van je blog.

 

Kortom…
– Genereer web verkeer door een pin it button en een follow button toe te voegen aan je blog.
– Voeg altijd een URL toe aan de content als je deze via Pinterest uploadt.
– Gebruik de 80/20 regel.
– Zorg dat je actief blijft pinnen.

 

En last but not least; uit je stijl en laat zien waar je voor staat. En ook hierbij geldt blijf bij jezelf, je passie en je blog!

 

Heel veel succes en pin-ze!

nienke04-2y7sq7zvjyco853rc5296y

Over de gastblogger

Nienke volgt de opleiding Communicatiemanagement aan de Hogeschool van Amsterdam. De Communicatie Professional in wording kreeg de kans om haar stage voor het 2e jaar van haar opleiding te lopen bij Bloggers Network. Ze reist met plezier elke dag vanuit Utrecht naar het kantoor en ze ziet het als een enorme kans om ervaring op te doen in haar vakgebied.

No Comments

Post a Comment