SEO voor bloggers - Bloggers Network
22687
post-template-default,single,single-post,postid-22687,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

SEO voor bloggers

Door: Esther van der Hulst van Bloggers Network

 

Sinds kort hebben we bij Bloggers Network (weer) iets nieuws: BN Academy. Ieder lid van het team kiest een onderwerp om zich in te verdiepen om daar vervolgens de rest van het team over vertellen. Op deze manier proberen we te blijven leren op het gebied van (social) media, marketing, internet, eigenlijk alles wat komt kijken bij de bloggerswereld. Vervolgens passen we deze kennis toe binnen Bloggers Network, maar schrijven we ook een gastblog om deze kennis met jullie te delen en wat bloggers hiermee kunnen doen. Aan mij de eer om het spits af te bijten met gelijk een joekel van een onderwerp: SEO (Search Engine Optimization) oftewel zoekmachineoptimalisatie.

 

Kort gezegd houdt dit in dat je op verschillende manieren hoger in de zoekmachines kan komen. Ik heb me voor het gemak even alleen geconcentreerd op Google. Je kan bovenaan komen in Google met Google Adwords, maar hier moet je wel voor betalen. Interessanter is daarom hoe je dit kan bereiken zonder ervoor te betalen. Gratis dus en daar houden Hollanders natuurlijk van!

 

Hoe doe je dat?
Nu wordt het wat ingewikkelder. Je zult namelijk eerst moeten weten hoe Google eigenlijk werkt voordat je weet hoe je een hogere positie kan krijgen. Ik zal je het in het kort proberen uit te leggen, maar je moet eigenlijk even dit filmpje van Tonny Loorbach kijken hij legt op een hele duidelijke manier uit hoe het allemaal precies werkt.

 

Goed, Google dus. Google wilde het anders doen dan de andere zoekmachines en werkt op basis van backlinks. Een backlink kan je zien als een referentie. Denk bijvoorbeeld aan een (wetenschappelijk) paper, als je dan een uitspraak doet moet je verwijzen naar een onderzoek dat dit bevestigd. Hoe meer mensen jouw onderzoek hiervoor gebruiken, hoe beter want dan word jij gezien als autoriteit. Zo doet Google dit dus ook, hoe meer mensen naar jouw website linken, hoe beter want dan word jij gezien als de autoriteit op dat gebied. Dit wordt ook wel off page SEO genoemd.

 

Natuurlijk waren er mensen die erachter kwamen dat je heel makkelijk misbruik kan maken van de manier waarop Google werkt. Zij maakten pagina’s die alleen maar links bevatte, mensen konden dan links kopen om zo hoger in Google te komen. Het ging dus meer om de hoeveelheid backlinks die jouw website had dan de waarde van die backlinks. Als je dus 1.000 backlinks had van ‘slechte’ websites, was dit beter dan 100 backlinks van ‘goede’ websites. Google kwam toen met een heleboel updates (zoals de Florida update, Panda update, Penguin update en de Hummingbird update) die ervoor zorgde dat Google steeds menselijker werd. Ze bedoelen hiermee dat er steeds meer werd gekeken naar de kwaliteit van je website en je content zodat de user experience werd vergroot. Het ging dus steeds meer draaien om de content en onderwerpen van je website. Op dit moment kwamen de blogs op, omdat dit een goede manier is om deze eisen van Google tegemoet te komen. Daarnaast kwamen natuurlijk ook de smartphones en social media op waardoor likes, shares, retweets en plusjes van Google+ ook gingen meetellen. Net als of je website wel goed werkte op een tablet of telefoon.

 

Hoe kom je hoger in Google?
Je kan eigenlijk twee manieren gebruiken om hoger in Google te komen: linkbuilding en content marketing. Met linkbuilding probeer je zoveel mogelijk mensen naar jouw website te laten linken. Je kan dit doen door te reageren op blogs, door gastblogs te schrijven voor een website of iemand anders een gastblog op jouw website laten schrijven. Maar, zoals ik net al zei: Google gaat steeds meer protesteren tegen de links. Ze vinden het belangrijker in welke context deze links staan en van welke website ze komen.

 

Een lange termijn oplossing is content marketing. Dan maak je jouw content zo interessant dat mensen vanzelf gaan linken naar jouw website. Dit willen bedrijven bereiken door bloggers in te zetten, omdat je als blogger vaak een kwalitatief stuk schrijft en nog belangrijker: een uniek stuk. Google houdt namelijk net zoals Bloggers Network van authenticiteit. Een artikel letterlijk overnemen gaat dus niets doen voor je positie in Google, sterker nog je krijgt er strafpunten voor.

 

Wat draagt bij aan een goede user experience?
Google gaat dus steeds meer op onderwerpen en content zitten. Schrijf daarom altijd vanuit je gebruikers. Wat zouden zij graag willen zien? Stop dus niet je content vol met zoveel mogelijk zoekwoorden, want dat draagt niet bij aan een goede user experience. Schrijf wat je wilt zeggen, als het goed is komen de woorden waarop je wilt worden gevonden dan vanzelf in de tekst. Bedenk wel dat mensen die veel van een onderwerp afweten op andere woorden zoeken dan iemand die er nog niets vanaf weet. Probeer daarom ook te werken met synoniemen, dit leest bovendien veel fijner.

 

Kies ook voor een duidelijke naam van je website, zodat de bezoekers gelijk weten wat ze gaan vinden op je website. Ilovefashion is een goede naam voor een website over mode, maar natuurlijk niet voor een website over tuinieren. Even een heel extreem voorbeeld, maar denk hier dus goed over na! Daarnaast is het slim om altijd een meta beschrijving toe te voegen, dit is een soort samenvatting van je website. Je kan dit doen per pagina, zodat elke pagina een aparte beschrijving heeft en je dus op meerdere trefwoorden gevonden kunt worden. In WordPress kan je dit makkelijk doen en wordt er zelfs gecontroleerd op SEO.

 

Zorg ook dat je URL’s altijd duidelijk en kort zijn. Gebruikers moeten kunnen zien waar ze naartoe worden gebracht, anders vormt het een drempel voor het klikken en verlies je bezoekers. Gebruikers kunnen het ook veel makkelijker onthouden als ze iets weer willen terug zoeken. Bloggersnetwork.nl/bntalk is veel makkelijker en duidelijker dan: bloggersnetwork.nl/128y37y73bwdyygq17y78yh8hbdyvywd. Door je trefwoorden in je URL in te stoppen is het duidelijk voor de gebruikers waar ze heen gaan en heb je een grotere kans om gevonden te worden. Als je een blogpost schrijft, zorg dan dat die op een aparte pagina (met meta beschrijving) komt met een duidelijke URL.

 

Probeer ook te linken binnen je website. Als je bijvoorbeeld iets schrijft en refereert naar een artikel dat je eerder hebt geschreven, link er dan naar! Op deze manier kunnen je gebruikers makkelijk hun weg vinden binnen je website. Pas op met linken naar andere websites, zorg altijd dat je het hebt gecheckt want ook voor linken naar ‘slechte’ websites of websites met een lage kwaliteit krijg je strafpunten van Google.

 

Samengevat
We kunnen dus de volgende do’s noteren waar je website aan moet voldoen:

  1. Unieke content
  2. Een goede user experience (dus niet te veel reclame/links/pop-ups etc)
  3. Actualiteit (Google houdt van websites die regelmatig worden geupdate)
  4. Relevantie (vinden mensen wat ze zoeken op je website?)
  5. Goede naam en duidelijke URL’s
  6. Linken binnen je website en naar goede websites
  7. Gebruik naast Facebook, Twitter en Instagram ook Google+

 

Als blogger kom je denk ik al een heel eind, want als het goed is doe je het meeste al. Eigenlijk wil Google dus gewoon dat iedereen normaal doet op het internet, dan krijg je vanzelf een hogere positie. Denk dus niet dat je Google te slim af kunt zijn met trucjes want dat kan je niet. Google verandert zijn algoritmes namelijk zo’n 500 tot 600 keer per jaar, dus dan blijf je bezig.

 

Meer weten over SEO? Bekijk filmpjes op Youtube, bijvoorbeeld deze van Melbourne SEO services. Voor de meer technische kant van het verhaal kan Google Webmaster je helpen.

 

Wil je weten hoe jouw website scoort?

esther04-2y288fokwoq5tu2gth05ca

Over de gastblogger

Deze Amsterdammer in hart en nieren kwam in september bij Bloggers Network, vlak nadat ze haar bachelor Communicatiewetenschap aan de Universiteit van Amsterdam afrondde. Het laatste jaar was ze daar echter niet vaak te vinden omdat ze stage liep en daarvoor een semester in Zweden zat voor een minor strategische communicatie. Na haar reis naar Zuid-Oost Azië en Australië in februari zal ze haar studie vervolgen met een master Corporate/Persuasieve Communicatie (natuurlijk ook aan de UvA).

No Comments

Post a Comment