Van blogger naar zelfstandig ondernemer - Bloggers Network
22339
post-template-default,single,single-post,postid-22339,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Van blogger naar zelfstandig ondernemer

Door: Susanne van Stijlvol Styling

 

 

Toen ik eind 2013 mijn woonblog Stijlvol Styling  startte deed ik dat deels als hobby, maar wel met de stiekeme droom om voor mijzelf te starten als ZZP’r op het interieur advies/ontwerp en styling vlak. Nadat ik mijn baan verloor en voor het eerst mama werd, vond ik het een mooi moment om mijn droom na te jagen. Nog geen anderhalf jaar later ben ik fulltime ‘WAHM’ (oftewel: work at home mom) met een bloeiend eigen bedrijf. Door te gaan bloggen over inrichten en styling van huis en tuin heb ik heel veel kennis over bedrijven, merken, interieur stijlen en trends opgedaan. Kennis die ik nu dagelijks goed kan gebruiken in mijn werk als interieurontwerper en styliste. Drie maanden nadat ik startte met mijn woonblog maakte deze een dermate vlucht in enthousiaste bezoekers dat dit mij stimulerende mij om daadwerkelijk voor mijzelf te gaan starten.

 

Van hobbyblog naar betaalde baan

Stijlvol Styling werd hiermee onderdeel van mijn eigen onderneming SBZ Interieur Design. Wat ik hiermee vooral wil zeggen is dat hobby bloggen niet alleen uiteindelijk je betaalde baan kan worden, maar het kan ook nog eens resulteren in veel meer dan een baan als blogger alleen. Mijn werk bestaat overigens nog steeds een groot deel van mijn tijd uit bloggen, ik zie het dan ook niet meer als hobby, maar noem mijzelf een professioneel blogger naast interieurontwerper en stylist. De verdiensten die overigens voortkomen uit mijn blog bijv. via advertorials of affiliatie marketing investeer ik in mijn bedrijf.

 

Taboe

Op commerciële content voor blogs rust nog best wel een taboe onder bloggers, zoals je al eerder hebt kunnen lezen in de gastblog op BN over bloggen en commercie. Mijn persoonlijke mening hierover is dat ik het vreemd vind als je gratis aan het werk zou gaan voor bedrijven. Bedrijven betalen tenslotte ook om te adverteren in een magazine of krant. Het kan echter zijn dat de gunfactor de overhand heeft en dat je zo besluit toch in zee te gaan met jouw opdrachtgever tegen lagere of zelfs nul vergoeding. Voor mijzelf geldt, zeker nu mijn blog erg hard groeit in bezoekers aantallen en onderdeel is geworden van mijn bedrijf. Vind ik dat een eerlijke vergoeding voor de tijd en liefde die ik in artikel steek zeker op zijn plaats is. Ik ben echter wel kritisch in de opdrachten die ik aanneem, ik blijf mijn trouw aan mijn niche en daarnaast hecht ik veel waarde aan het feit of een bedrijf ook bij mijn doelgroep en mijzelf past.

 

Bloggers op de Nederlandse markt

Nederland is helaas nog lang niet zo ver dat bloggers altijd als journalisten/ pers gezien worden. Maar gelukkig komt het bijvoorbeeld steeds vaker voor dat ik de beschikking heb over een perskaart en daarbij toegang heb tot de persruimte bij beurzen en evenementen. Toch loopt je als blogger ook nog steeds tegen bezwaren aan als je betaald wilt krijgen om content op jouw blog te plaatsen. De meest gehoorde bezwaren van bedrijven en marketing bureau’s: ‘geen budget’, ‘ik ben net voor mijzelf gestart’, ‘ik vind het geen realistisch tarief’. Heel vervelend, maar daar kun jij niets aan doen! Daarnaast (ook irritant) is vaak een hele slinkse verkooptruc om te zorgen dat jij jouw blog in de ‘uitverkoop’ gaat doen. Mijn advies: doe liever niet aan ‘uitverkoop’ en zorg vooral dat je weet wat jouw blog waard is. Past een aanvraag niet bij de niche en lezers van jouw blog? Zeg dan gewoon nee tegen een opdracht. Het is jouw blog, jouw stijl, jouw werk en bovenal jouw lezers merken het meteen als jij niet oprecht schrijft over een product of bedrijf dat helemaal niet passend is.

 

Ontwikkelingen op het bloggebied 

Leuk om tot slot te vertellen is dat ik steeds vaker mee maak dat bedrijven juist heel positief zijn over samenwerken met bloggers, en daarnaast bloggers ook steeds serieuzer nemen. Ook gebeurt het al dat als ik op een beurs of pers evenement mijn visitekaartje geef aan bedrijven dat ze mijn blog Stijlvol Styling kennen van naam, dan wel bezocht hebben of zelfs volgen via social media. Super leuk natuurlijk! Het geeft maar weer aan hoe zeer bloggen in opkomst is en dat ook bedrijven zich steeds meer en meer realiseren hoe waardevol een goede blog kan zijn voor zijn of haar bedrijf. En andersom weet ik nu ook hoe waardevol een blog kan zijn voor jouw zelf als persoon en jouw ambities.

Foto-Susanne-www.stijlvolstyling.com-Woonblog-1-2yj771h9aodx4kxs64e2h6

Over de gastblogger

Even voorstellen… Susanne, blogger en creatief ondernemer van SBZ Interieur Design (o.a. interieuradvies en styling). Op mijn woonblog Stijlvol Styling blog ik over mijn passie voor wonen. Je vindt hier dagelijks nieuwe wooninspiratie voor huis en tuin + de laatste woontrends. In het bijzonder blog ik graag over ‘groen wonen’ hoe je huis gezelliger te maken met mooie bloemen en planten. Daarnaast blog ik ook op mijn mama blog voor de ondernemende en hippe mama (to be); Stijlvol Mama blog. Wil je mij volgen via social media? Dat kan via: Facebook Twitter , Pinterest  en Instagram.

No Comments

Post a Comment