Waarom blogs niet meer mogen ontbreken in de marketingstrategie van een bedrijf - Bloggers Network
22337
post-template-default,single,single-post,postid-22337,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.1,wpb-js-composer js-comp-ver-4.11.2.1,vc_responsive

Waarom blogs niet meer mogen ontbreken in de marketingstrategie van een bedrijf

Door: onze eigen Loes van Bloggers Network

 

Het blog mag en kan niet meer ontbreken in de marketingstrategie van een bedrijf. Met die zin opent mijn afstudeerscriptie welke ik vorig jaar schreef. Na een half jaar onderzoek te hebben gedaan naar bloggen als marketingtool, waarbij het blog op een marketingtechnisch zo strategisch mogelijke manier kan worden ingezet, was ik daarvan overtuigd. En nu, een jaar later met ook een jaar praktijkervaring, misschien nog wel meer.

 

Ik zou hier een heel wetenschappelijk betoog kunnen houden waarom ik ervan overtuigd ben dat het blog niet meer mag ontbreken in de marketingstrategie van een bedrijf, maar dat zal ik je besparen (voor de geïnteresseerden; ik wil met liefde mijn scriptie naar je toesturen hoor ;)). Nee, het lijkt me leuker om gewoon te vertellen waarom ik hiervan overtuigd ben. Gewoon zoals ik zou doen als ik met je op het terras een lekker koffietje zou drinken. Of zou schrijven op mijn blog, als ik die zou hebben.

 

Hoe denken marketeers?
Ik heb gemerkt dat er twee uitersten zijn in hoe bedrijven en marketeers staan tegenover blogs. Sommige marketeers zien inderdaad in dat er kansen liggen in het blog als marketingtool, maar weten niet zo goed wat ze zelf aan moeten met deze nieuwe tak van de marketing. Ze zitten in een aftastende fase; ze willen wel, maar het is simpelweg te nieuw en te complex om dit helemaal op te pakken in een bestaande, draaiende marketingafdeling. Vaak proberen ze zelf iets of ze zetten een gespecialiseerde partij (zoals Bloggers Network) in.
Maar ook merk ik dat sommige marketeers nog heel traditioneel denken. Ze zijn sceptisch ten opzichte van het inzetten van dit medium als marketingtool waarbij ze het nog niet zien als volwaardig medium. Laatst hoorde ik “Ik kan beter adverteren op een billboard langs de snelweg, dan weet ik tenminste hoeveel mensen het zien en weet ik dat mijn campagne effectief is”. Kriebels krijg ik daarvan. Dan ben ik wél in staat een heel wetenschappelijk betoog op te dreunen waaruit blijkt dat juist dat het alom bekende ‘schieten met hagel’ is en daarnaast; how about je natuurlijke addblock?! Maar goed, waarom zijn sommige marketeers nog steeds sceptisch naar het blog toe? Is dat omdat dit onderwerp niet aan bod is gekomen tijdens hun studie omdat het toen nog niet ‘bestond’ en het daarom simpelweg niet bij marketing hoort? Vakgebieden zoals marketing en media zijn dynamisch, daar moet je in mee. Met de hedendaagse media heeft de consument zelf in handen waar hij naar kijkt en welke informatie op welk moment hij binnen krijgt. Het is niet meer de krant en de tv die de boventoon voeren, maar het internet. Ik ben dan ook, in tegenstelling tot mijn vader (wat afgelopen weekend nog tot een discussie leidde), er ook van overtuigd dat de televisiereclame over een paar jaar een stuk minder zal zijn. Als het dan al niet helemaal is verdwenen.. Deze verschuiving in het medialandschap heeft invloed op de marketingwereld en daar moet je rekening mee houden en je strategie aan aanpassen. Doe je dat niet, dan mis je naar mijn mening de boot.

 

Doei Doutzen
Gesegmenteerde doelgroepen, het verkrijgen van een authentiek verhaal om je product, het koppelen van een persoon aan je merk en daarmee het hebben van een ambassadeur van je merk, maar dan een waarmee mensen zich kunnen identificeren (doei Doutzen), kwalitatieve content die uniek is en ondersteund wordt door beeld en zelfs video en daarmee op alle vlakken zintuiglijk kan prikkelen; meer dan welk ander medium tegelijkertijd kan doen.. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Wanneer jij de juiste blogs weet te vinden waarmee je samen kan werken, dan is dat in alle opzichten het beste medium wat je in kan zetten.

 

Respecteer de blogger en zijn / haar blog
Dus dat je het blog in moet zetten, dat is één ding. Belangrijker nog is hoe je het inzet. Het is van groot belang dat je afhankelijk van je marketingdoel de juiste keuzes maakt en met de juiste factoren rekening houdt. Vaak wordt er al goed gekeken naar wat het beste is voor het product of merk en naar wat het beste is voor de lezer en de consument (waarbij een groot stuk psychologie komt kijken). Maar wat vaak vergeten wordt, is wat belangrijk is voor het blog en de blogger. Vaak is het aan de blogger zelf om dit goed in de gaten te houden. Ik heb gemerkt dat veel bloggers vaak het idee hebben dat bedrijven hen niet serieus nemen en ze proberen uit te buiten. Het blog is een waardevol medium, maar kennelijk wordt dat nog niet altijd gezien.

 

Weersta de verleiding
Voor bloggers is het belangrijk om niet op te gaan in verleidingen. Het is natuurlijk heel tof wanneer je geld kan verdienen met je hobby en het is heel goed wanneer het adverteren via blogs een erkende marketingtool gaat worden, maar blijf bij je leest. Neem niet alles klakkeloos aan wat er op je pad komt, puur omdat je er maar geld mee kunt verdienen. Houd altijd in je achterhoofd dat jouw blog wel jouw unieke plekje op internet is waar lezers naartoe komen omdat ze geïnteresseerd zijn in jouw mening. Met een goede disclaimer op je site kom je al een heel eind, maar het is goed om dit altijd, groot of klein, te blijven bedenken.

 

Toekomstperspectief voor het blog
Vaak wordt mij, als blog specialist, gevraagd waar het heen gaat met deze hele blogwereld; wat biedt de toekomst? Dat is een goede vraag, en zeker één waar ik ongeveer dagelijks over nadenk. Hiervoor is het belangrijk dat je de ontwikkelingen op bloggebied, maar ook social media op de voet volgt. En dat houdt niet alleen in dat je weet welke blog het grootst is en welke apps er nieuw zijn in de Appstore. Het is strategisch nadenken, het volgen van trends, verschuivingen en interesses. Wat doen blogs en bloggers, wat doen lezers, de consument, de doelgroep en welke doelgroep zit waar, hoe zijn ze ingesteld (visueel / tekstueel), welke social media wordt gekoppeld en welke doelgroep prefereert wat, wat houdt kwaliteit vandaag de dag in, wat wil men zien, horen, lezen etc. etc.. Oneindig veel aspecten waar je rekening mee moet houden en waar je vol voor in dit vakgebied moet zitten wil je hier een goed antwoord op kunnen geven. Nu ben je misschien benieuwd naar mijn mening op dit moment. Nou, die is als volgt; op dit moment denk ik dat de toekomst van het blog goed is. Ik geloof erin dat ook lezers steeds meer gaan accepteren dat bloggers hun werk maken van hun hobby en dat er dus geld tegenover komt te staan. Maar tegelijkertijd geloof ik ook dat blogs die niet meer authentiek zijn en alles maar doen omdat het betaalt, uiteindelijk kopje onder zullen gaan. Het gaat eigenlijk dus terug naar de basis; schrijf over datgene wat bij je past en waar je ook echt enthousiast over wordt. Ben eerlijk en oprecht en geniet van je werk. Die marketeers die nu nog sceptisch zijn draaien in de komende jaren wel bij. De een sneller dan de ander, maar de waarde van het blog zal hen in de toekomst gewoon niet ontgaan.

 

Hopelijk heb ik je met mijn gastblog aan het denken gezet over de inzet van de blog als medium, van welke partij je ook deel uitmaakt; marketeer of blogger. Zie de waarde van het blog en zie de waarde van je blog. Iets wat voor mij alles nog steeds het beste omvat, en waar ik dan ook graag mee af wil sluiten, is de titel van mijn masterscriptie; To blog or to blog, how is the question. 

Loes

Over de gastblogger

Loes werkt sinds een paar maanden bij Bloggers Network als Consultant. Ze is afgelopen jaar afgestudeerd aan de Universiteit van Amsterdam in de richting van Persuasieve Communicatie. Ze heeft haar afstudeerscriptie gericht op bloggen als marketingtool en wil met deze gastblog haar bevindingen en haar visie op de hedendaagse blogwereld met jullie delen.

No Comments

Post a Comment